00_is_apple_behind_other_companies_or_not_cover_fullwidth

Zaostaje li Apple zbilja godinama za drugima? Uopće ne! – KOMENTAR

#Vijesti
2017. 05. 21.

Gdje su virtualna stvarnost, TV sadržaj, samoupravljajući automobili te inteligentni osobni pomoćnici? Gdje je inovacija i gdje je nestao duh Stevea Jobsa iz Applea? Ova se pitanja povremeno javljaju u kontekstu ove tvrtke iz Cupertina. Međutim, dovoljan je samo kratki povratak u prošlost da shvatimo kako uopće nemamo razloga za brigu.

Kritike su uvijek grube, osobito kada je u pitanju Apple. To je potpuno razumljivo. Ako pretpostavimo da tvrtka ima snažan karakter te uvjerenje da donosi revolucionarne promjene, sasvim je prirodno da korisnici stvore emocionalnu vezu sa samim brendom. A činjenica da Apple – pod vodstvom svojeg neporecivo karizmatičnog bivšeg čelnika, Stevea Jobsa – proizvodi uređaje koji čine vlastiti zatvoreni svijet, samo je šlag na torti. Međutim, ova veza podrazumijeva i visoka očekivanja. A kada ta očekivanja nisu ispunjena, dolazi do problema.

Ali stvarno, koliko još tvrtki s ovakvim stavom korisnika postoji? Koliko ima tvrtki na cijelome svijetu o kojima bez problema možete napisati četiri članka dnevno? Čak i u Hrvatskoj postoji velika potražnja za Appleom. Možete li zamisliti da se stotine tisuća McDonald’sovih mušterija žali da restoran predugo nije predstavio novi hamburger, čuven poput Big Maca? Ili da se nekoć neuništive levisice danas izližu za dvije do tri godine? Ne, ne možete. A zašto? Jer ljude to ne zanima. Oni kojima se McDonald’s ne sviđa, jest će u Burger Kingu. Kada im se prebrzo izližu levisice, ljudi će prijeći na marku Wrangler. Nitko ne komentira, nitko nema bijesne tirade i nitko nije duboko razočaran. Jednostavno odaberu nešto drugo.

Big Mac – gotovo nepromijenjen od 1968.
Big Mac – gotovo nepromijenjen od 1968.

Ali stvari nisu tako jednostavne kada je u pitanju Apple. Mnogi ulažu u čitave ekosustave, neki se kunu u Appleove proizvode još od predstavljanja prvog iPoda. Spremni su uložiti pravo malo bogatstvo u proizvode koji se mogu pretvoriti u osnovnu opremu za korištenje tijekom dugih radnih sati. Potpuno je normalno da bi se željeli držati iste marke bez dodatnih pitanja. Kupuju nove uređaje zbog mnogo novih značajki i dodataka. Kao što smo već rekli – to je u potpunosti razumljivo.

Ako danas pogledamo spektar Appleovih proizvoda i usluga, primijetit ćemo da nedostaju neka nova i moderna područja, poput samoupravljajućih automobila, virtualne stvarnosti te svemoćnih osobnih pomoćnika, a čak se ni dobri stari uređaji ne razvijaju toliko brzo. iPhone ima isti dizajn posljednje tri godine, MacBookovi su ili slabi ili prokleto preskupi (a nekada i oboje), itd. Ovo bi se moglo smatrati ozbiljnim problemima da ne poznajemo Appleovu prošlost. Ako protrčimo kroz nekoliko desetljeća dugu povijest ove tvrtke, jasno ćemo vidjeti da Appleova taktika čekanja nije rezultat pogrešaka, nego pitanje strategije.

Ponekad možeš biti u prednosti ako ostaneš korak iza.

Čini se da im to djeluje. Koliko smo puta čuli da su Pravi Inovatori godinama ispred Applea? Mnogo puta. Ne znamo gdje su ti silni inovatori danas… Koliko je novih uređaja, boljih od iPhonea, najavljeno prethodnih deset godina? Nebrojeno mnogo. Ali iPhone je i dalje najpopularniji pametni telefon prošlog desetljeća. Appleu je uvijek bilo važnije oduševiti tržište, a ne uvijek biti prvi. A imamo i nekoliko dokaza za to…

02_is_apple_behind_other_companies_or_not_fullwidth

Apple – kontinuiran pregled prošlog desetljeća

2007.: U godini smo prije najuspješnijeg razdoblja iPoda. A onda, odjedanput, Microsoft predstavlja takozvanog ubojicu iPoda, Zune (sjećate li se uopće toga?). iPodova se smrt činila neminovnom. Zune je mogao komunicirati bežičnim putem, a iPod nije. Mobiteli sposobni za reprodukciju mp3-ja također su bili jeftiniji od tadašnjih Appleovih proizvoda.

Ali Apple je odabrao savršen trenutak i najavio prvi iPhone. Steve Jobs opisao ga je kao iPod s većim ekranom, koji je ujedno i telefon te revolucionarno sredstvo za pretraživanje interneta. To je bio kraj Zunea, ubojice iPoda.

2008.: Prvi iPhonei nisu ni stigli u dućane kada su novinari počeli tvrditi da se ne radi o pravom pametnom telefonu, i to zbog ograničenja korištenja aplikacija drugih proizvođača. S druge strane, takve su aplikacije dostupne za „prave pametne telefone“, poput Windows Mobilea, Palma, BlackBerryja, Symbiana, Flash Litea ili Java ME-a.

Phil Solis, analitičar ABI Groupa, objasnio je: „U ovom trenutku i prema sadašnjoj definiciji, moramo zaključiti da iPhone nije pametni telefon, nego mobitel s posebnim dodacima.“

Potom je u proljeće 2008. lansiran App Store, i razvojni su ga timovi odmah okupirali. Prodaja iPhonea nadmašila je prodaju Windows Mobilea u 2009. godini, a nijedan drugi dućan ne ostvaruje profit poput iOS App Storea. „Prave platforme“ davno su postale stvar prošlosti.

03_is_apple_behind_other_companies_or_not

2009.: Zahvaljujući rješenjima za dopisivanje koja je osmislio neuništivi BlackBerry Enterprise Servers (BES), BlackBerry je vladao čitavim političkim i poslovnim svijetom. U to vrijeme, Apple još uvijek nije podržavao MMS poruke. Ali onda je aplikaciju Text zamijenio iMessage u iOS-u 3. Ta je aplikacija podržavala i SMS-ove i MMS-ove. Ljestvicu su dodatno podignuli u iOS-u 5 dodavanjem opcije za dopisivanje s enkripcijom, i to na iOS i macOS platformi.

BES je izgubio vodeću poziciju na tržištu te svoju privlačnost. Doživjeli su i nekoliko padova sustava koji su rezultirali njihovim konačnim uništenjem. iMessage i dalje lijepo radi, a postao je i najveća platforma za poruke do sada.

2011.: Google je predstavio potpuno nove funkcije, NFC (komunikaciju bliskog polja) i one-touch Google Wallet, koje su se Appleovim korisnicima činile svjetlosnim godinama daleko. Premda se Google jako trudio razraditi svoje NFC opcije plaćanja, Wallet nikada nije zaživio. U međuvremenu, Apple nije bio ni blizu NFC-a.

04_is_apple_behind_other_companies_or_not

Umjesto toga, na iPhoneu 4s predstavili su Bluetooth 4, te počeli razvijati funkciju za kontinuiranu i djelotvornu komunikaciju među uređajima koji su blizu jedan drugoga. Položili su temelje Continuityja. Također su se pripremili za sigurne metode plaćanja dodavanjem funkcije Touch ID-a na iPhoneu 5s.

Kada je sve to bilo gotovo, dodali su NFC u svoje uređaje te pokrenuli Apple Pay 2014. godine. Da, tri godine nakon Googlea. A koja od te dvije aplikacije i dalje uspješno radi u većem broju zemalja?! Ne, ne radi se o Google Walletu…

I Siri se pojavila 2011. godine. Otprilike u isto to vrijeme i Google te Microsoft silili su svoje kontrolirane osobne pomoćnike. Nepotrebno je naglašavati da se situacija brzo preokrenula. Zahvaljujući Siri, prodaja iPhonea nadišla je sva očekivanja. Ali evo nas opet na početku – Siri se ne razvija, konkurencija je miljama ispred Applea. Vidjet ćemo što će biti na WWDC-u…

05_is_apple_behind_other_companies_or_not

2014.: Skočimo malo naprijed i pogledajmo tržište. Prije tri godine, vodeći inovator unutar industrije bio je Samsung, koji je smatrao da je jako pametno staviti kameru (!) s polu-VGA rezolucijom (!!) u svoj pametni sat (!!!) predstavljen 2013. godine,

Tržište ih je pratilo. Google je pokrenuo svoju Android Wear platformu te, u suradnji s Motorolom, lansirao Moto 360. I ostali su se trudili, poput Pebblea te FiitBita. Asus, Sony, LG i Qualcomm također su stvorili vlastite pametne satove. Situacija je bila jednaka onoj prije 2006. i prvog iPhonea: svi su proizvođači bili toliko ispred Apple da nije bilo šanse da ih ta tvrtka dostigne.

Kako da ne… Apple Watch pojavio se na tržištu 2014. godine i drži svoje mjesto i dan-danas. Oni inovativni proizvodi koji su bili toliko napredni počeli su propadati. Možda FitBit može održati korak s Appleom. Apple je čekao da svi shvate kako su VGA kamere beskorisne, a na kraju se i ispostavilo da korisnicima trebaju aplikacije za vježbanje. Tek su tada stvorili ono što se tražilo i –nemojte biti iznenađeni – rezultat je bio uspješan. Apple Watch ostavio je ozbiljan trag na tržištu, bez obzira na to što je sve krenulo s luksuznim satovima.

06_is_apple_behind_other_companies_or_not_fullwidth

I evo nas sada u 2017., i opet svi raspravljamo o zaostatku Applea u odnosu na druge tvrtke. Svi upravo opisani primjeri dokazuju da nije zlato baš sve što sja. Također, dobar je tajming mnogo važniji od toga da budeš prvi – a upravo smo vidjeli da je Apple gospodar pravog trenutka. Naravno, ne smatramo da jedna tvrtka, pogotovo na području tehnologije, može vječito ostati konkurentna. Prije ili kasnije, pojavit će se tvrtke koje će nadmudriti i Apple, pa će tako tvrtka iz Cupertina postati samo jedno od poglavlja u prošlosti tehnologije.

Ali prilično smo sigurna da se takva tvrtka još uvijek pojavila na tržištu. Svi konkurenti imaju bezbroj mogućnosti za uklanjanje Applea s tržišta. Međutim, ni jedna od njih nije uspjela. Možemo reći da je Samsung S8 ultimativni ubojica iPhonea. Na jednu smo sekundu i mi povjerovali u to. No, nakon samo tri minute testiranja, sustav je doživio takav pad FPS-a da smo nježno odložili tog ubojicu iPhonea i otišli s osmjehom na licu. Možda jesmo sentimentalni, ali Apple nema izazivača koji se može nositi s njime.

Postoje odlično dizajnirani Android mobiteli te vrhunski proizvođači laptopa, ali samo je jedan Apple.

Izvor: Apple Insider

Komentiraj