imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Budućnost je ovdje!

Apple je predstavio iPhone X

Sljedeća velika stvar iz Applea: proširena stvarnost


Trendovi pokazuju da proširena (augmented reality) i virtualna (virtual reality) stvarnost postaju sve popularnije, zbog čega Apple mora odlučiti u kojem će smjeru krenuti i čemu će se posvetiti sljedećih 10 godina. Što možemo očekivati od iPhonea? Po čemu bi Appleove naočale za proširenu stvarnost mogle biti odlične? Tim temama bavit ćemo se u ovom članku.

Kada govorimo o proširenoj stvarnosti, većina ljudi povezuje taj izraz s naočalama za virtualnu stvarnost jer ne znaju po čemu se ta dva termina razlikuju. Virtualna stvarnost opipljiviji je koncept koji se može lakše doživjeti, premda se Oculus Rift ili HTC Vive uz odgovarajuće računalo za upravljanje ne mogu naći baš u svakom kućanstvu. Naočale za virtualnu stvarnost još uvijek nisu mainstream proizvod, premda je posljednjih godina uloženo puno napora da ih se učini mobilnima. Međutim, mnogo ljudi niti ne pomišlja staviti na glavu naočale koje bi ih mogle odvesti u potpuno drugu dimenziju. Budućnost virtualne stvarnosti ovisi ponajviše o grupi korisnika koju uglavnom čine gameri, pa marketinški analitičari smatraju da proširena stvarnost ima svjetliju budućnost.

01_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Otkada je preuzeo Apple, Tim Cook pričao je o brojnim projektima koje ova tvrtka sa sjedištem u Cupertinu (još uvijek) nije realizirala. Samo se sjetite ideje o automobilima koji sami voze ili o reformiranju TV streaminga. Te i brojne druge ideje čekaju da se netko njima pozabavi, pod uvjetom da Apple uopće odluči realizirati makar i neke njihove dijelove. Uz njih, Cook se tijekom posljednjih godina posebno trudio da što više ljudi čuje za proširenu stvarnost te Appleov stav o pitanju odnosa virtualne i proširene stvarnosti. I analitičari i tehnološki novinari slažu se da je Appleova budućnost u proširenoj stvarnosti, a njihovi najluđi snovi uključuju ideju da će eru pametnih telefona okončati jedan sasvim novi proizvod.

Uzbuđen sam zbog proširene stvarnosti jer ona, za razliku od virtualne stvarnosti, koja odvaja pojedince od svijeta, omogućava ljudima da budu prisutni u sadašnjem trenutku, ali i da ga poboljšaju. Većina se ljudi ne želi u potpunosti odvojiti od svijeta na duže vremensko razdoblje, a to je danas i nemoguće jer nam takvo što vrlo brzo dosadi. Proširena stvarnost omogućuje da se ne izgubite u nečemu, nego da to nešto postane dio vašeg svijeta, vaše komunikacije. To je vrlo važno.

Mislim da je to nešto revolucionarno, poput pametnih telefona. Pametni su telefoni namijenjeni svakome i ne moramo misliti da je iPhone namijenjen samo određenoj demografskoj skupini, državi ili vertikalnom tržištu – on je za svakoga. Mislim da je proširena stvarnost jednako tako velika, ona je ogromna. Veselim se jer smatram da postoje stvari koje možemo učiniti, a koje će unaprijediti mnogo života. I pritom biti zabavne. Na proširenu stvarnost gledam kao na ovaj silikon u mom iPhoneu: to nije samo proizvod, to je temeljna tehnologija. Ali postoje stvari koje se trebaju razviti prije no što ta tehnologija postane dovoljno dobra za mainstream upotrebu. Mislim da postoji puno stvari koje će zbilja pomoći ljudima u svakodnevnom životu, i to stvarnih stvari, i zato me sve ovo toliko veseli,

– rekao je Tim Cook u intervjuu objavljenom u Independentu.

Postoji mnogo nagađanja da će samo iPhone uređaji imati funkcije koje će se djelomično zasnivati na proširenoj stvarnosti, ali nitko sa sigurnošću ne zna da je to sve što Apple želi napraviti s ovom tehnologijom koja označava početak nove ere. Temi tog novog uređaja zbog kojeg bi pametni telefoni, uključujući i iPhone, mogli postati zastarjeli možemo pristupiti na mnogo načina. Najlogičnija pretpostavka jest stvaranje naočala za proširenu stvarnost. Premda nema konkretnih planova da će se takvo što dogoditi, niti vijesti koje pouzdano potvrđuju ili negiraju tu ideju, činjenica je da će Apple trebati predvoditi ovu utrku te pokazati u kojem se smjeru tehnološka industrija treba kretati, kao što su učinili uspješnim lansiranjem iPhona 2007. godine.

02_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Prošle godine objavljeno je nebrojeno mnogo tržišnih analiza koje tvrde da je ovo zadnja godina kada će Apple uspjeti oboriti rekorde prodajom iPhonea, jer je tržište svakom minutom sve zasićenije te danas gotovo nema osobe koje ne posjeduje vlastiti pametni telefon. Svemu tome ne doprinose ni činjenice da Apple svim srcem vjeruje u program osvježavanja iPhonea te da tržište rabljenih uređaja cvjeta. Apple i njegovi investitori ne bi bili oduševljeni kada bi ljudima odjednom dosadilo stalno kupovati nove iPhone te kada bi počeli vjerovati da je takvo što besmisleno kada starije serije sasvim dobro rade. Opadanje prodaje velika je opasnost za tvrtku. Uopće nije upitno trebaju li nove proizvode kada se uzme u obzir da je tržište gotovo svakoga već opskrbilo pametnim telefonom, a Apple najveće prihode dobiva od prodaje iPhonea.

Apple ima dva jaka oružja u borbi s konkurencijom koja joj prijeti. Jedno od njih je nevjerojatna ekipa inženjera čiji broj stalno raste, a koju su uspjeli oteti velikim projektima poput Oculus Rifta i Microsoft HoloLensa. Anonimni izvori tvrde da za Apple rade ljudi koji su veterani svoje profesije i koji imaju izvrsno znanje o hardverskoj i softverskoj strani proširene i virtualne stvarnosti. Tu su i umjetnici koji su napustili Hollywood kako bi doživjeli malo čarolije proširene stvarnosti, a Apple je kupio i nekoliko manjih tvrtki koje se bave 3D gamingom. Prema nekim vijestima, u odjelu za proširenu stvarnost radi ekipa koja broji i do tisuću članova. Nema sumnje da je Apple promijenio svoje prioritete: premda računalni dio ne ostvaruje očekivane prodajne rezultate, iPhone ostvaruje profit kao nikada do sada. Apple ima stvarnu šansu ostati vodeća tvrtka na tržištu ove tehnologije čak i oslanjajući se samo na iPhone kada započne era proširene stvarnosti.

03_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Prije ili kasnije, svi će početi koristiti proširenu stvarnost. Analitičari smatraju da će ta tehnologija imati veći utjecaj na društvo i povezanost među ljudima od evolucije pametnih telefona, što se uopće ne čini nevjerojatnom pretpostavkom. Prostor koji vidimo kada kliknemo na tipku Home može uvijek biti pred našim očima zahvaljujući optičkom uređaju koji može zamijeniti iPhone. Uz to, mogli bismo imati bržu interakciju, s puno manjom vremenskom zadrškom, pa bi se naši osobni životi mogli stopiti unutar cyber prostora. Ovo možda zvuči zbilja zastrašujuće, ali jednako je zastrašujuće gledati kako se osobna komunikacija sve više svodi na minimalnu grupu prijatelja te kako (podsvjesno) sve više pažnje posvećujemo onome što se događa na ekranu, našem timelineu te slikama i prijateljima na internetu.

Tim Cook na sličan je način pristupio ovom problemu. Nekoliko je puta spomenuo da Apple uopće ne razmišlja o mogućnostima virtualne stvarnosti jer ona narušava međuljudske odnose. Ona zapravo stvara svojevrstan zid oko korisnika, kroz koji možemo ući u neku vrstu izmišljenog svijeta. Sve dok tehnologija ne napravi ogroman napredak koji bi omogućio da ljudi uopće ne trebaju napuštati svijet virtualnog uređaja, postoji realna mogućnost da se korisnici ozbiljno otuđe od stvarnog svijeta. Nitko ne zna što budućnost donosi, pa je teško reći što sve čeka virtualnu stvarnost. Međutim, sigurno je da će virtualna stvarnost postati neizbježan dio naših života, htjeli mi to ili ne.

04_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Druga velika prednost koju Apple ima jest pogled na svijet (ili, ružnijim rječnikom, poslovnu politiku) koji je tvrtka utemeljila na samim proizvodima. Premda je ekosustav ugrađen u sve Appleove uređaje dobrodošao dodatak kada koristite isključivo Appleove proizvode, na taj način postajete vezani uz brend. Ako se malo vratimo u prošlost, možemo jasno vidjeti da Apple nije samo jednom zaradio čitavo bogatstvo razvijajući proizvode tako da se nadovezuju jedan na drugoga kao kula od karata. Primjerice, imali smo iPod koji ste mogli sinkronizirati isključivo putem iTunesa, gdje ste mogli kupovati pjesme. Zatim je došao iPhone koji je stvorio mnogo problema za sve koji nisu voljeli iTunes, a i sam program neko vrijeme nije dobro radio na PC-u.

Apple TV je proizvod kompatibilan isključivo s iOS uređajima, morate kupiti iPhone ako želite imati Apple Watch, a W1 čipovi u Beats slušalicama ili AirPodsima rade samo s iPhoneom, što jasno dokazuje da postoji ideja da uz svaki iPhone dolazi još jedan proizvod. Svi ćemo bankrotirati ako Apple bude provodio istu politiku s naočalama za proširenu stvarnost. Ipak, logična je pretpostavka da će u početku iPhone biti zadužen za sve složene proračune, a da će naočale samo biti jednostavan uređaj s ekranom i senzorima. To opet znači da će vam iPhone biti neophodan. Kao da postojeći hype oko iPhonea nije dovoljan, Apple bi mogao steći veliko bogatstvo ako dobro razvije uređaj za proširenu stvarnost.

05_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Analize tržišta predviđaju da će do 2024. godine ovaj posao biti vrijedan 165 milijardi dolara, a nitko ne želi biti zakinut za krišku tog kolača. Na tom će tržištu vjerojatno biti puno ozbiljnije natjecanje nego na postojećem tržištu pametnih telefona. Gene Munster, analitičar Loup Venturesa, tvrdi da Apple prije ili kasnije jednostavno mora napraviti samostalan uređaj za proširenu stvarnost. Također smatra da će takvi uređaji ubrzo u potpunosti zamijeniti iPhone, kao što danas sve manje koristimo računala, a potražnje za iPodima gotovo uopće nema.

Vjerojatno će biti teže napraviti dobar uređaj za proširenu stvarnost nego što je bilo napraviti iPhone, osobito ako Apple želi zadržati tanak dizajn jednostavan za korištenje, a koji je prisutan u svim njihovim proizvodima. Također nismo sigurni hoće li se raditi o uređaju u obliku naočala jer se naočale nose radi korekcije vida, ali i kao modni dodatak, a ljudi obično ne žele nositi iste svari kao i svi drugi.

06_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Zbilja neće biti lako napraviti savršen uređaj, ali Apple sigurno već ima softver za proširenu stvarnost koji se može koristiti, a koji će se polako ugrađivati u iPhone i tako stvarati osnovu za ovu nadolazeću prekretnicu. Premda mogu proći godine prije no što Apple pusti u prodaju opipljivi uređaj, bit će nam potrebno razdoblje prilagodbe jer će se raditi o nečemu potpuno drugačijem od svega na što smo naviknuti. Adekvatan ekran za svakoga, pristojna izdržljivost baterije te prikazani sadržaj bit će ključne značajke. Uopće se ne brinemo za Apple jer ovo nisu prepreke koje on ne može prijeći. Međutim, morat će dizajnirati nešto za što nismo sigurni hoće li imati pozitivne ili negativne posljedice na naše živote.

Vjerojatno ćemo trebati potpuno novi operativni sustav te dodatne aplikacije, jer se radi o području potpuno drugačijem do svega što je Apple ikada napravio. Uz dizajn uređaja, jako važan aspekt bit će i dizajn korisničkog sučelja te ono nešto zbog čega ćemo željeti koristiti ove uređaje umjesto telefona u našem svakodnevnom životu. Tako je barem bilo kada se pojavio prvi iPhone. Apple nije izmislio toplu vodu, ali dizajnirali su uređaj tako da ljudi žude za njim, te ga i dan-danas sve više kupuju. Pristupačnost i raznovrsnost usluga također će biti presudna: Apple će se u budućnosti sigurno puno posvetiti i tom području, pogotovo zato što im je zarada od usluga iznenadno porasla prošle godine.

07_the_next_big_thing_from_apple_augmented_reality.jpg

Zbilja je teško reći kakva nas budućnost čeka. Sadašnji pokušaji obećavaju, ali područje proširene stvarnosti još uvijek je uvelike neistraženo. Ako Apple uspije zakoračiti naprijed s dobro dizajniranim proizvodom, mogli bi ostati na vodećoj poziciji unutar informatičko-tehnološke industrije sljedećih tri do deset godina. Čekaju nas uzbudljive godine, tržišna se utrka čini prilično teškom, a korisnici će sigurno najviše profitirati od nje. Očekujemo da će Apple kao i obično osmisliti savršen uređaj koji će se prilično razlikovati od postojećih uređaja za proširenu stvarnost, kako u dizajnu, tako i u funkcionalnosti.

Izvor: Bloomberg

Apple Inc. (AAPL)

Jesi li pročitala/o ovo?

Razvoj Apple Watch-a ide po rasporedu, i očekujemo da ćemo početi s prodajom u travnju. Moja očekivanja su visoka. Koristim ga svaki dan i obožavam ga i ne mogu živjeti bez njega.- Tim Cook

Tijekom današnjeg konferencijskog poziva u vezi prvog fiskalnog kvartala u 2015. godini, Apple-ov CEO Tim Cook je podijelio par novih detalja glede mogućeg datuma izlaska Apple Watch-a.