imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Napokon je stigla prva javna beta verzija iOS-a 12

Hoćete li i vi isprobati beta verziju?

Mrtvi iPhone upravo je donio najbolji kvartal


Kakav je? Nitko ga ne želi kupiti po toj cijeni? Prekida se proizvodnja? Prevelike zalihe? Caput, gotovo, to je to? Ovo se, naravno, odnosi na zaključke analitičara u svezi iPhonea X koji su upravo pobijeni aktualnim kvartalnim izvješćem. A sada slijede prve „isprike“.

Trenutak istine

Bloomberg, Wall Street Journal, Nikkei i drugi poznati analitičari od početka su podržavali priču o smrti iPhonea X. Razočaravajuć, preskup, prerijetko korišten – sve su to izrazi koji su se redovito koristili u člancima o iPhoneu X i njegovoj prodaji.

Međutim, u utorak su objavljeni rezultati drugog financijskog kvartala, koji uključuju i brojke prodaje iPhonea X, pa je došao trenutak istine. Ispostavilo se da je iPhone X, koji su svi analitičari davno pokopali, zapravo živ i zdrav, te da donosi jako puno novaca u blagajnu. Stoga je rasprava okončana. Gotovo je. Možete se pravdati da je opseg prodaje niži te da su brojke tolike samo zbog više cijene uređaja, ali to ne mijenja činjenicu da je iPhone X uspješan pametni telefon.

Što to dokazuje? S korisničke strane, u principu, ništa. Ako niste Tim Cook i ako nemate hrpu Appleovih dionica, vjerojatno vam je sasvim nevažno koliko je uspješan Appleov trenutni top uređaj. Ono što rezultate Q2 čini zanimljivim jest sljedeće: Apple i dalje zna što ćemo kupiti, koje uređaje želimo, kada ih želimo, kako ih reklamirati te kako dignuti prašinu. A to su čimbenici koji jednu tehnološku tvrtku čine uspješnom.

Opet, i taj je aspekt zanemariv s korisničke strane. Nisu potrebne brojke da vidimo zna li tvrtka što treba raditi, ima li bolje mogućnosti upravljati čitavim tržištem, pokretati trendove te donositi nove tehnologije i značajke. Znamo da ima i više prostora za istraživanje i razvoj, pa da će s vremenom dolaziti sve bolji uređaji.

Stoga možemo zaključiti kako je uspjeh iPhonea X istovremeno svima važan i nevažan. Ono što nam mnogo više golica znatiželju jest pitanje kako su analitičari uspjeli toliko pogriješiti u svezi tako popularnog uređaja.

I analitičari griješe

Kada uzmemo u obzir kolika je razlika između analitičara poput Kuoa ili Gurmana, te ekipe u DigiTimesu, jasno je da postoje razlike i između izvora u industriji. Čini se da će toga sada postati svjesni i svi analitičari.

Stvarno jest važno na kojoj su hijerarhijskoj razni anonimni informatori, jer to može osjetno utjecati na njihovo znanje i upućenost. Najbolji analitičari zasigurno imaju važne izvore koji dobro poznaju Appleov složeni lanac dobavljača.

Dakle, ako osoba XY, nadzornik u jednoj od dobavljačkih tvrtki u Shenzenu, vidi da su zalihe (pre)velike, to ne znači da isto vrijedi za čitav lanac dobavljača. Pretpostaviti da ono što vrijedi za jednu tvrtku, vrijedi i za čitav lanac ozbiljna je greška s potencijalno lošim posljedicama.

To ponajviše vrijedi za Wall Street Journal i Nikkei, ali oni neće učiti na svojim greškama, makar to značilo da će nastaviti strašiti ljude. Istu priču o „interesu koji je znatno manji od očekivanog“ objavili su i za iPhone 7, pa čak i za iPhone 6s i iPhone 5c. Kao što dobro znamo, svi su ti uređaji ostvarili odličan uspjeh. I da, čak je i model 5c posramio mnoge konkurente te doveo pristojan broj korisnika Androida na Appleovu stranu.

Ipak, ne možemo za sve okriviti lažne informacije. Bez obzira na to koliko volimo i vjerujemo Marku Gurmana, čak i on može pogriješiti. On je, pak, zapeo na priči o previsokoj cijeni. Često je pisao kako zbog toga pada prodaja iPhonea X. Čak se usudio napisati i ovo:

Ovotjedna zarada Apple Inc.-a potvrdit će ono što je većina ulagača napokon prihvatila: iPhone X nije opravdao svu prašinu koja se podigla oko njega.

Premda smo se imali razloga bojati da će njegova osjetno viša cijena negativno utjecati na brojke prodaje, Apple je uspio prodati više iPhonea u ovom kvartalu nego u istom razdoblju prošle godine. U svakom tjednu drugog kvartala prodaja iPhonea X nastavila je rasti. Cijena je previsoka? Da. Znači li to potpuni gubitak interesa korisnika? Nikako! Ako je Apple u nečemu dobar, onda je to određivanje cijene: uvijek znaju pogoditi najvišu cijenu koja će im pomoći ostvariti uspjeh bez smanjenja obima prodaje.

A ovoga su puta to odradili bez greške.

Uspjeh kakav ima samo Apple

Imamo još jedno pitanje: zašto ovo polazi za rukom samo Appleu? Zašto su oni jedina tvrtka koja smije staviti cijenu od 1000 dolara na svoj uređaj? Trebaju li i proizvođači Androida učiniti isto kako bi slomili Appleov monopol? Ne radi se o tome. Mnogo je čimbenika koji su zaslužni za Appleov uspjeh.

Kada se radi o cijenama, i Samsung ima uređaje čija se cijena kreće oko 1000 dolara. Prije predstavljanja iPhonea 6 i 6 Plus, neki njihovi top uređaji bili su skuplji od Appleovih. Međutim, zanimljivo je da su tada kupci radije odabirali niže i srednje kategorije uređaja te južnokorejske tvrtke, s cijenom od oko 200 dolara, umjesto onih više kategorije i više cijene. Također, prosječna cijena iPhonea obično je viša od 200 dolara, ali korisnici ipak biraju njih, a ne malo jeftinije top modele drugih proizvođača. Sve ovo dokazuje da cijena nije jedini čimbenik prema kojem kupci odabiru uređaje.

Jedan od glavnih razloga zašto je Apple toliko uspješna tvrtka jest činjenica da predstavljaju vrhunske tehnologije. Savršen dizajn iPhonea 4, Siri, Touch ID, Face ID, Live Fotografije, Portretni način rada i Animojiji, sve su to bili predvodnici budućeg razvoja. A tu su i one sitnice poput ekosustava, aplikacija, usluga, zaštite podataka i maksimalno optimiziranog sustava. Mnogi korisnici žele upravo to.

Naravno, ne smijemo zaboraviti Appleovu savršenu marketinšku strategiju. Nije važno hoće li sve navedene funkcije biti dostupne i u konkurentnim uređajima, Apple je onaj kojeg se smatra luksuznim. A to je važno. Stvari vrijede samo onoliko koliko su ih ljudi spremni platiti. Nitko ne bi toliko platio Xiaomijev pametni telefon, čak ni da je od čistog zlata. Zašto? Zato što većina nas povezuje Xiaomi s konceptom „jeftinih kineskih stvari“.

Stoga možemo zaključiti da su analitičari pogriješili u onim psihološkim faktorima, primjerice o tome što će ljudi misliti o iPhoneu te kako će potencijalni kupci reagirati na povišene cijene.

Mea maxima culpa

Sve u svemu, svi analitičari koji su predvidjeli smrt Applea i iPhonea X grdno su pogriješili. Bloomberg je prvi krenuo s kajanjem, a mnogi će ih slijediti. Evo isječka izjave Leonida Bershidskyja:

Dugo sam bio kritičar Applea, ali danas odustajem: to je savršena tehnološka tvrtka za današnje vrijeme te primjer ostatku Silicijske doline.

Nakon objave Appleovih posljednjih rezultata, mogli bismo ih opet kritizirati tvrdnjom da ovise samo o jednom sada već odraslom proizvodu – iPhoneu. Taj je proizvod zaslužan za 62,2% ukupne prodaje tvrtke; prosjek za prethodnih deset kvartala iznosio je 62,4%, pa porast prodaje slušalica, pametnog sata i pretplate na streaming ni na koji način ne smanjuje iPhoneovu dominaciju.

Čini se da je Apple zadovoljan s malim snovima i predanosti svojim dioničarima, a ne idejama koje se penju nebu pod oblake, poput drugih tehnoloških tvrtki, uključujući i one vodeće u industriji.

Zato zadržite zdravu dozu skepse kada čitate mišljenja analitičara, bez obzira na to jesu li ona pozitivna ili negativna.

Izvor: Apple Insider, Bloomberg

iPhone RED

Jesi li pročitala/o ovo?

Razvoj Apple Watch-a ide po rasporedu, i očekujemo da ćemo početi s prodajom u travnju. Moja očekivanja su visoka. Koristim ga svaki dan i obožavam ga i ne mogu živjeti bez njega.- Tim Cook

Tijekom današnjeg konferencijskog poziva u vezi prvog fiskalnog kvartala u 2015. godini, Apple-ov CEO Tim Cook je podijelio par novih detalja glede mogućeg datuma izlaska Apple... - Klikni ovdje!