imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

iPhone 8

Ovdje možete pronaći sve o iPhoneu 8

Kratka povijest iOS-a: Prvo poglavlje


U ponedjeljak, 5. lipnja 2017., na svojoj godišnjoj konferenciji razvojnih programera, Apple je predstavio iOS 11, operativni sustav za mobitele i tablete. To je savršen povod da se vratimo u prošlost i prisjetimo nekih dobrih, starih te nostalgičnih trenutaka. Pogledajmo koji su sve ključni događaji obilježili ovo putovanje. Poglavlje prvo.

Počet ću s jednim objašnjenjem. Naime, iOS se nije oduvijek zvao iOS. Apple je preimenovao svoj mobilni operativni sustav 2010. godine, s predstavljanjem iOS-a 4. Prije se jednostavno zvao iPhone OS. Radi jednostavnosti i dosljednosti, sve ću verzije zvati iOS-om, od 1 do 11. Nadam se da će kronologija operativnih sustava tako biti preglednija i razumljivija.

01_a_short_history_of_the_ios

iOS 1 – rođenje iPhonea

Gledajući taj događaj s odmakom od 10 godina, možda se čini neobičnim što je trenutak kada je Steve Jobs predstavio iOS paralelno s iPhoneom bio toliko važan. Bez mogućnosti obavljanja više stvari u isto vrijeme, bez aplikacija drugih proizvođača, čak i bez copy-paste opcije. Sve u svemu, nije mogao ništa što danas očekujemo od mobilnih operativnih sustava. Najzabavnija stvar koju ste na njemu mogli raditi bilo je gledanje videa na You Tubeu i traženje glupih internetskih igrica. S druge strane, njegovi su konkurentni (Windows Mobile, Palm OS, Symbian, BlackBerry OS) imali gomile različitih funkcija.

Tijekom tog legendarnog Keynotea, Jobs je predstavio taj sustav kao modifikaciju OS X-a, a ne kao potpuno novi operativni sustav. iOS 1 došao je sa samo nekoliko instaliranih aplikacija, poput Maila, iPoda, Kalendara, Fotografija, Sata, Teksta, Safarija, Bilješki, YouTubea, Kalkulatora, Karata, Postavki, Kamere, Dionica i Telefona. Problem je bio što se te aplikacije nisu mogle nadograditi. Appleov suosnivač predložio je razvojnim programerima da naprave internetske aplikacije. Srećom, donijeli su drugu odluku te u ožujku 2008. predstavili iOS SDK, prvi korak prema otvorenijem App Storeu, koji danas ima više od pola milijuna aplikacija.

02_a_short_history_of_the_ios

Ipak, bez obzira na sva ograničenja, radilo se o nečemu revolucionarnom. U to vrijeme pametni telefoni nisu imali ekrane na dodir – najbliže tome bili su otporni ekrani, koje ste mogli koristiti pomoću posebne olovke. Međutim, iPhone je imao modernu tehnologiju kapacitivnih ekrana, a još je važnije to što je Apple svojim iOS-om osmislio potpuno nov način interakcije između čovjeka i stroja. Uklonili su sve tipke s prednjeg dijela, osim Homea, te stavili naglasak na dodir, s funkcijama koje su bile nevjerojatno tečne. To je bio uistinu revolucionaran potez.

A onda je tu i Safari (tada se zvao Mobilni Safari). U principu, radilo se o prvom mobilnom pregledniku koji je imao identične funkcije poput računalnih verzija. Tako je pretraživanje interneta bilo jednostavno, te dodatno olakšano dodirnim mogućnostima listanja i uvećavanja. Apple je napravio revolucionarne korake kada je i tipkovnica u pitanju. Radilo se o prvom virtualnom rješenju koje se zbilja moglo koristiti. Naravno, postojala su i starija rješenja, ali bilo je gotovo nemoguće napisati više rečenica koristeći digitalnu olovku. A nemojmo zaboraviti i jednu manje spektakularnu, ali jednako važnu promjenu: iOS je sakrio čitav datotečni sustav, tvrdeći da je takve stvari bolje prepustiti stručnjacima.

03_a_short_history_of_the_ios

Još uvijek je upitno je li taj potez bio dobar. Ali jedno je sigurno: tada je to podrazumijevalo više ograničenja. Niste mogli postaviti posebne zvukove, dodavati priloge e-mailovima ili mijenjati pozadinske slike. Dobro, 90% zvukova koje je tadašnji sustav nudio korisnici koriste i dan-danas, a nije bilo razloga ni da se itko žali na zadane wallpapere. A tu je bio i fenomen početnog ekrana s ikonama posloženima u mrežu, koje ste mogli mijenjati tek nakon iOS 1.1.3 nadogradnje. Upravo je ta nadogradnja bila vrlo važna. Donijela je višedodirnu tipkovnicu te mogućnost dodavanja prečaca za internetske stranice (Web Clips).

Ukratko, najvažnija stvar vezana uz iOS 1 jest činjenica da je taj sustav stvorio osnove za smjer kretanja koji i danas karakterizira Apple. Ako usporedite funkcije Appleovog sustava s, primjerice, Windowsovim mobilnim sustavom, iOS može biti posramljen. Međutim, kada su u pitanju korisnost i stabilnost, iOS je nesumnjivi pobjednik. A ne moramo uopće isticati što je od toga važnije korisnicima.

iOS 1 predstavljen je u srpnju 2007. Podržani uređaji: iPhone 2G i iPod Touch prve generacije.

04_a_short_history_of_the_ios

iOS 2 – Ima jedna aplikacija za to

iOS 2 riješio je jedan veliki propust: manjak aplikacija. U određenom kontekstu može ga se smatrati najvažnijom nadogradnjom. Da Apple nije našao način kako da uđe na to tržište, iPhone bi bio osuđen na smrt u vrlo kratkom roku. U Cupertinu su napravi već uvježban potez. U usporedbi s ostalima, opet su kasnili. Ali prezentacija te zakašnjele značajke ostavila je sve bez teksta, što se ne može smatrati slučajnošću. Zahvaljujući svom jednostavnom i transparentnom pregledavanju te aplikacijama koje su se lako instalirale, taj je sustav bio nešto potpuno novo na tržištu. A nemojmo zaboraviti ni iOS SDK, koji je nudio neograničene mogućnosti razvojnim programerima, a što je rezultiralo sve boljim i kvalitetnijim aplikacijama.

3D igre postale su pravilo, a iOS aplikacije izgledale su i funkcionirale bolje od aplikacija svih drugih platformi. Tada je počelo nešto što traje i danas. Držeći se svojih strogih uvjerenja te zabranjujući korisnicima instaliranje softvera koji nisu bili povezani s App Storeom, Apple je stvorio zbilja snažan, stabilan i pouzdan sustav.

05_a_short_history_of_the_ios

Ipak, sve je to imalo i neke nuspojave. iOS aplikacije bile su skuplje od aplikacija drugih platformi. Čak i danas možete vidjeti da je neka aplikacija besplatna u Play Storeu, ali u App Storeu je morate platiti. Još jedan ozbiljan problem bilo je to što su neke jako uspješne aplikacije lako postajale gotovo sastavni dio top lista, što nije ostavljalo prostora početnicima i pridošlicama da se dokažu. U današnje vrijeme taj je problem riješen promocijama, preporukama i testnim verzijama, ali u ono se vrijeme radilo o vrućoj temi.

Druga važna nadogradnja koju je dobio iOS 2 bila je uvođenje MobileMea. Ta usluga u oblaku, koja je prethodila današnjem iCloudu, bila je veoma skupa (plaćala se 99 dolara godišnje), a u svojim je počecima bila i vrlo nepouzdana. Iako se radilo o nesumnjivo nužnoj usluzi, ove su je stvari učinile nepopularnom. Uza sve to, uvedene su i neke manje, ali jednako važne promjene, poput mogućnosti izrade screenshotova, spremanja slika iz Safarija u Fotografije, primanje push e-mailova, rad s MS Office dokumentima te navigacije na početnom ekranu. Tada su se rodili i emotikoni.

iOS 2 predstavljen je u srpnju 2008. Podržani uređaji: iPhone 2G, iPhone 3G, iPod Touch prve generacije, iPod Touch druge generacije.

06_a_short_history_of_the_ios

iOS 3 – Sustav je sada kompletan

Iako nije donio neke revolucionarne nove funkcije, iOS 3 bio je značajna nadogradnja. Apple se vratio popravljanju grešaka i nužnoj nadogradnji nekih manjih funkcija. Premda se nije dogodilo ništa spektakularno, i dalje se radi o važnom događaju u životu iOS-a. Sustav je napokon postao jedna cjelina. Razvio se u pouzdan i stabilan sistem pun različitih funkcija.

Premda zvuči nevjerojatno, korisnici su trebali čekati iOS 3 kako bi dobili copy-paste funkciju. Ali ako malo dublje uđete u taj problem, činjenica da ta funkcija nije odmah dodana i nije toliko trivijalna kao što se čini. Vaš prst nikada neće biti precizan poput digitalne olovke. Srećom, Apple je osmislio maleno povećalo radi bolje preciznosti, te ga učinio gotovo savršenim. U ovoj verziji iOS-a pojavila se i mobilna inačica Spotlighta, koja je bila veoma jednostavna za korištenje. Posljednja lijeva stranica početnog ekrana bila je odlično mjesto za smještanje ove skrivene funkcije.

07_a_short_history_of_the_ios

iOS razvojni programeri uložili su mnogo vremena kako bi stvorili obavijesti za aplikacije drugih proizvođača. Taj je problem postojao sve do iOS-a 3, premda je trebao biti riješen u iOS-u 2. Ja uopće ne mogu zamisliti kako je iOS funkcionirao bez toga. Uz to, došla je i hrpa manjih nadogradnji, poput podrške za MMS, položenog načina rada tipkovnice, aplikacije Voices, snimanja i sl.

No puno je važnije to da su predstavili iPad i nadogradnju 3.2, koja je donijela mnogo novih značajki za tablet. To je bio prvi put da je iOS morao raditi na većem ekranu, pa je došlo do mnogih promjena u dizajnu. Većina zadanih aplikacija dobila je bočne klizače te u potpunosti redizajniran izgled, koji je lijepo izgledao na većem ekranu. Od sada ste mogli i sami odabrati pozadinsku sliku. Ova nadogradnja nije bila važna samo zato što je novi iOS bio povećan, nego i zato što je Apple demonstrirao da drugačija veličina podrazumijeva i drugačiji dizajn.

Inače, ova nadogradnja iPada rezultirala je i problematičnim Skeuomorph dizajnom, kojeg korisnici ili vole ili mrze. Zahvaljujući ovoj nadogradnji, slika aplikacije za kontakte izgledala je kao kožnati adresar. Sjećate li se toga?

iOS 3 predstavljen je u lipnju 2009. Podržani uređaji: iPhone 2G, iPhone 3G, iPhone 3GS, iPod Touch prve generacije, iPod Touch druge generacije, iPod Touch treće generacije, iPad.

08_a_short_history_of_the_ios

Sada smo prošli rođenje iOS-a, uvođenje aplikacija u iOS-u 2 te njegov procvat s iOS-om 3. U sljedećem ćemo poglavlju otkriti kamo je put odveo operativni sustav te nastaviti priču do iOS-a 6.

Ako želite skoknuti u sadašnjost, pogledajte koje je sve značajke donio iOS 11.

Apple Inc. (AAPL)

Jesi li pročitala/o ovo?

Razvoj Apple Watch-a ide po rasporedu, i očekujemo da ćemo početi s prodajom u travnju. Moja očekivanja su visoka. Koristim ga svaki dan i obožavam ga i ne mogu živjeti bez njega.- Tim Cook

Tijekom današnjeg konferencijskog poziva u vezi prvog fiskalnog kvartala u 2015. godini, Apple-ov CEO Tim Cook je podijelio par novih detalja glede mogućeg datuma izlaska Apple Watch-a.