imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Napokon je stigla prva javna beta verzija iOS-a 12

Hoćete li i vi isprobati beta verziju?

Kako funkcioniraju URL-ovi?


Svakodnevno ih koristimo, a većina nas vidi samo niz različitih znakova koji nam pomažu da otvorimo željenu internetsku stranicu. Ali kako URL-ovi funkcioniraju te što znače svi ti znakovi i simboli?

Krenimo otpočetka. URL je kratica za Uniform Resource Locator, odnosno usklađeni lokator sadržaja, a mi ga kolokvijalno nazivamo adresa internetske stranice. On i funkcionira poput klasične poštanske adrese te upućuje na mjesto gdje se traženi internetski sadržaj nalazi. Taj sadržaj može biti bilo što, poput slike, teksta ili nečega trećega.

Svi takvi sadržaji mogu se identificirati na različite načine, a kolektivan naziv za te metode identifikacije jest URI (Uniform Resource Identifier), odnosno jedinstveni identifikator sadržaja. URI je drugačija verzija URL-a, kojom se utvrđuju sadržaj i staza do njega. Postoji i URN kao posebna vrsta URI-ja, ali tu ćemo temu ovom prilikom preskočiti.

To su osnove – prijeđimo sada na to kako se internetske adrese izrađuju. Svaka adresa ima tri elementa:

  • Protokol
  • Ime poslužitelja
  • Stazu do sadržaja

Postoje različiti protokoli kojima se pristupa željenim sadržajima, a oni određuju komunikaciju između obje strane. Možda to zvuči čudno, ali najbolje je da IT protokole zamislite kao obične društvene protokole: postoje različita pravila za razgovor s damom, šefom, engleskom kraljicom i Papom. Jednako tako i uređaji na mreži koriste različite forme s obzirom na uređaj s kojim se uparuju te njegovu svrhu.

U svakodnevnom korištenju interneta, najčešće nailazimo na protokol HTTP. To je „jezik“ kojim HTTP klijenti (najčešće preglednici) i serveri međusobno komuniciraju. Njegova sigurna verzija je https (doduše, https nije protokol, nego shema URI-ja) kojom se umeće sloj enkripcije između svake razine komunikacije. Kao u slučaju kriptiranih poruka koje nitko ne smije pročitati.

Prijeđimo sada na ime poslužitelja, odnosno naziv domene. Ovdje se opet vraćamo na analogiju s poštanskom adresom: ime poslužitelja pomaže nam da identificiramo bilo koji dio interneta. Svaka kuća (odnosno, uređaj na mreži) ima jedinstveni identifikator: IP adresu. Osnovna forma IP adrese vrlo je komplicirana, kao da svoju kućnu adresu izrazimo u GPS koordinatama. Zato postoje nazivi domena – njihova je forma jednostavna i lako pamtljiva.

Domene, pak, imaju dva dijela: TLD i SLD. TLD (Top-Level Domain) završni je dio – .com, .org., .hr i sl. SLD (Second-Level Domain) prvi je i jedinstveni dio domene, „pravi“ naziv stranice. Uzmimo za primjer imagazin.hr – imagazin je SLD, a .hr je TLD.

I na kraju, dolazimo do naziva staze. To je dio URL-a odvojen znakom kose crte (/). Svi sadržaji na serverima organizirani su sistematski, kao datoteke u mapama na vašem računalu. Staze olakšavaju pronalaženje lokacija tih sadržaja i dovode nas ravno do njih. Primjerice, ako odete na imagazin.hr/tag/homekit, server će vas virtualno odvesti do mape „homekit“ koja je smještena u mapi „tag“ unutar velike mape „imagazin“. Ondje su smješteni svi članci na temu HomeKit-a.

A što označavaju oni nasumični znakovi na kraju nekih URL-a? Radi se o komandnoj liniji (query string). Te linije nisu ključne za pronalazak neke internetske stranice; one se generiraju „kodiranjem“ jedinstvenih naredbi svakog korisnika. Vratimo se primjeru stranice imagazin.hr. Ako tražite izraz „iPhone X“, dobit ćete sljedeći URL: http://imagazin.hr?s=iphone+x. Prvi je dio jasan, a drugi se generira na temelju vašeg upita.

Započeli ste naredbu pretraživanja upisivanjem riječi iPhone i X u tražilicu. Upitnici funkcioniraju kao razdjelnici u nizu znakova, ‘s’ označava da se radi o pretraživanju (search), a riječi iphone i (+) x ključne su riječi. Tako naredba korisnika postaje dijelom osnovnog URL-a.

I to su osnove URL-a. Sjetite ih se kada vam netko sljedeći put pošalje neku poveznicu.

Izvor: Techquickie

iPhone RED

Jesi li pročitala/o ovo?

Razvoj Apple Watch-a ide po rasporedu, i očekujemo da ćemo početi s prodajom u travnju. Moja očekivanja su visoka. Koristim ga svaki dan i obožavam ga i ne mogu živjeti bez njega.- Tim Cook

Tijekom današnjeg konferencijskog poziva u vezi prvog fiskalnog kvartala u 2015. godini, Apple-ov CEO Tim Cook je podijelio par novih detalja glede mogućeg datuma izlaska Apple... - Klikni ovdje!