imagazin arrow2-left arrow2-right arrow2-top arrow-up arrow-down arrow-left arrow-right cart close dossiers education fb instagram menu notification oander rss rss-footer search service shuffle speech-bubble star store stores tests twitter youtube

Budućnost je ovdje!

Apple je predstavio iPhone X

Apple zna kako iz temelja prodrmati tržište mobitela


Apple je trenutno vodeći svjetski proizvođač ARM procesora za mobitele. Ostali se tehnološki giganti boje da bi Cookova tvrtka mogla preuzeti i segment tržišta grafičkih akceleratora i tako uzrokovati propast velikih tvrtki, a sama istovremeno zarađivati bogatstvo.

Oduvijek znamo da su Appleovi proizvodi poznati po dvjema značajkama: svom prekrasnom dizajnu te optimiziranom i pristupačnom softveru. O ukusima se ne raspravlja, pa nećemo gubiti vrijeme raspravljajući o dizajnu, ali druga značajka nesumnjivo je Appleov veliki uspjeh. Tvrtka zbilja jako pazi da hardver i softver budu u savršenoj harmoniji. To nas ne čudi jer su trebali optimizirati iOS samo za jedan uređaj, točnije prvi iPhone, premda su se stvari od tada puno promijenile. Ali ako samo bacimo oko na ono što se nalazi unutra, sve će nam biti jasno. Apple proizvodi tako savršene procesore za mobitele da iPhone 7 Plus nema konkurencije kada je u pitanju izvedba – jedino mu iPhone 7, drugi Appleov uređaj, može biti donekle ravan.

Kralj svih mobilnih procesora

Oba uređaja imaju isti A10 Fusion procesor s četiri jezgre, od kojih se koriste samo dvije, ovisno o zadatku kojeg uređaj treba izvesti. Ne samo da nema tvrtke koja može napraviti bolji procesor, nego i njegova prethodna verzija, A9, može nadmašiti većinu pametnih telefona najbolje kategorije. Ne trebamo dalje dokazivati da Apple radi nešto zbilja dobro: iako je krenula od samog dna, tvrtka je u zadnjih deset godina prestigla sve velike proizvođače i nitko od njih još uvijek se od toga nije oporavio. Čak su i Intel, koji se proslavio svojim procesorima za stolna računala, te Qualcomm, glavni proizvođač pametnih telefona, izgubili svoje vodeće pozicije u tom razdoblju.

01

Odluka da se u istraživanje i razvoj ulože goleme količine novca bila je odlična, i to iz više razloga. Za početak, softverski inženjeri mogu raditi slobodnije i lakše s komponentama proizvedenima unutar tvrtke. Na taj je način Apple onaj koji prosljeđuje proizvodnju partnerskoj tvrtki te tako optimizira raspored sastavljanja dijelova, drži potrošnju pod kontrolom te proizvodi dovoljno komponenti unutar zadanog vremena. Još je jedna prednost to što Appleovi inženjeri dizajniraju sve uređaje do posljednjeg vijka, pa tako više neće biti neočekivanih iznenađenja poput onog s Intelovim procesorima za računala. Sjećate li se onog šoka kada je MacBook Pro ove jeseni dobio Intelov procesor šeste generacije? Apple je vjerojatno želio da novi laptopi imaju procesore sedme generacije, ali nisu pušteni u prodaju na vrijeme te nisu bili značajno drugačiji u odnosu na stariju generaciju.

GPU-i su sljedeći nakon CPU-a

Apple nikada nije zašao u neizvjesno područje grafičkih akceleratora. Možda im nikada nisu trebali jer su se svi godinama bavili samo mobilnim procesorima pa se nije puno pričalo o tome što podržava iPhoneov grafički zaslon. Naravno da je to područje bilo važno zbog brojnih mobilnih igara, ali za pametne je telefone najznačajnije korištenje društvenih mreža, a to zahtijeva RAM i brze procesore. Nikada nismo imali problema s igricama na iPhoneu, što se ne može reći i za posljednji Mac, ali razvoj GPU-a nikada nije dobio punu pozornost.

02

Mnoga područja očekuju uzbudljive razvojne faze u 2017. godini. Igrice u virtualnoj realnosti i naočale koje su dio njihovog paketa imale su uzbudljivu prošlu godinu, barem onoliko koliko je za to područje moguće. U isto vrijeme, umjetna se inteligencija nastavlja razvijati, a Tim Cook jednostavno obožava proširenu stvarnost. Uvijek govori kako će budućnost biti odlična, iako još uvijek ne znamo hoće li ta budućnost uključivati naše mobitele ili ćemo pak koristiti neku novu tehnologiju koja će se nositi na glavi. Međutim, što je potrebno za proširenu stvarnost? Grafička izvedba, i to bolja od vrhunske. U sljedeće dvije do tri godine, mobilni GPU trebao bi dobiti na važnosti.

U Appleu ne taje da imaju ambicije vezane za to područje. Iz Imagine Technologiesa nedavno su objavili da Apple više ne treba njihove grafičke akceleratore. U sljedećih 15 do 24 mjeseci, razvojna suradnja između te dvije tvrtke privest će se kraju jer će Apple početi sam proizvoditi akceleratore. Ako ste mislili da je takvo što nezamislivo, razmislite malo o činjenicama. Samo prošle godine Apple je potrošio 10 milijardi dolara na istraživanja i razvoj. U usporedbi s tim, Nvidia – proizvođač trenutno najboljih video kartica za računala – potrošila je samo 1.5 milijardi dolara u istom tom razdoblju. Recept za ekspresno preuzimanje tržišta zapravo je jednostavan: trebaju vam samo pravi ljudi, koncept koji ima osnovu u stvarnosti te nepresušan izvor novaca.

Pitanje autorskih prava

Međutim, nije sve jednostavno kao što se čini, te Apple neće moći samo tako u potpunosti prestići dvije gigantske tvrtke. U svojem javnom priopćenju, iz Imagine Technologiesa navode da im nije jasno kako Apple misli napraviti potpuno nove i drugačije GPU-e, jer su zadnjih nekoliko godina imali uvid u rad Imagine Technologiesa. To otvara pitanje moralnosti, ali i autorskih prava. U slučaju da Appleovi GPU-i i sadašnji GPU-i Imagine Technologiesa budu jednaki pa i na najmanjoj mogućoj razini, možemo očekivati najveći sudski spor oko autorskih prava ovog stoljeća. Iz tvrtke tvrde da Apple još uvijek nije ponudio nikakve kompromise ili dogovore, i vjeruju kako je gotovo nemoguće da Apple osmisli potpuno novu arhitekturu unutar dvije godine. Ima nečega u tome: ove se stvari ne događaju preko noći, pa je Apple još davno morao početi razvijati svoje grafičke komponente, još u razdoblju kada je imao pristup radu Imagine Technologiesa.

03

Ako je vjerovati Financial Timesu, ono što je osobito zanimljivo u ovom slučaju jest da je Apple još prošle godine pokušao isplatiti svog partnera, ali bez uspjeha. Uz to, tvrtka već ima 8% udjela u Imagine Technologiesu. Bilo bi zanimljivo da stvarno dođe do spora oko autorskih prava, iako bi u toj priči samo Apple izašao kao pobjednik. Postoje tvrtke koje imaju ogromne resurse te vladaju sve manjim tržištem računala, ali nikako ne mogu zaći na tržište mobitela. U tu skupinu možemo ubrojiti Intel, AMD, Nvidiju i brojne druge slične tvrtke, a postoje i one koje su napravile i nekoliko velikih grešaka. Zar ne, Nokia i Microsofte?

Ipak, ove tvrtke neće mirno sjediti dok Apple utire nove staze. Dapače, cijelo se tržište može ujediniti protiv Applea, iako takvo što ne bi bilo u potpunosti opravdano. Appleovi pametni uređaji u prosjeku koštaju 700 dolara, dok ostale tvrtke svoje uređaje prodaju za 200 do 250 dolara, što je ogromna razlika. To je razlog zbog kojeg Apple ima toliko novaca te osnovu za dizajniranje i razvoj vlastitih dijelova za uređaje. Konkurencija ih je do sada imala naviku uvlačiti u sudske sporove oko ovih razvoja, čak i kada za to nije bilo pravne osnove. Takve tužbe privlače veliku medijsku pozornost, jako su skupe i imaju negativan utjecaj na tehnologije koje se u tom trenutku razvijaju. Ako, pak, nijedna od tih tužbi ne uspije stati na put Appleovim ambicijama, Cookova bi tvrtka mogla proizvesti vlastite CPU-e i GPU-e za svoja stolna računala. Međutim, takvo što nije nimalo lako, a ako se i realizira, to nećemo tako brzo dočekati.

04

Dat ćemo samo jedan primjer koji pokazuje koliko ove tužbe koštaju. Qualcomm, zvijezda Android mobitela, dobiva 70% svog ukupnog prihoda samo od sudskih sporova oko autorskih prava. Naravno, za takve slučajeve uvijek treba dobra osnova, a toga Qualcommu ne manjka jer se radi o veoma poznatoj tvrtki. Međutim, vrlo je važno tko sastavlja autorska prava te kakvi pravnici vode brigu o poslovanju tvrtke. U idealnom slučaju, Apple bi mogao izbjeći zamku koju mu Imagine Technologies postavlja, jer u svojoj izjavi navode da su otvoreni za „mogućnost alternativnog poslovnog dogovora“. To u prijevodu znači da će vjerojatno isplatiti Imagine Technologiesu određenu svotu kako bi ih spriječili da traže još.

Što će donijeti budućnost?

Što se budućnosti tiče, pametni su telefoni samo kap vode u velikom oceanu, jer je potražnja za snažnijom grafičkom izvedbom uvijek u porastu. Virtualna i proširena stvarnost su jedno, ali samovozeći automobili neće moći sami voziti ako dobro ne „vide“. Ovi sustavi mogu sami donositi odluke za manje od jedne sekunde, pa je teško stvoriti hardver za njih koji može izvoditi precizne izračune. Naravno, vrlo je mala vjerojatnost da će se Apple početi baviti automobilskom industrijom – iako imaju mnogo novca, možda to nije dovoljno za ovo konkretno područje. Ipak, uvijek postoji mogućnost da se takvo što obistini jer ne možemo sa sigurnošću znati tko će preuzeti vodeću ulogu u automobilskoj industriji sljedećih nekoliko desetljeća.

05

Bez obzira na to kakva budućnost čeka Apple i uključuje li ona automobile i naočale za proširenu stvarnost (koje je danas nemoguće uopće i zamisliti), nije moguće da će GPU-i koje Apple sam proizvede biti na prodaju. Pa čak ni u slučaju da stvore partnerski odnos s nekom tvrtkom, u kojem bi jedna strana opskrbljivala drugu kamerama ili zaslonima. Takvi su dogovori česti između Applea, Samsunga, Sonyja i LG-a – ne bi nas čudilo da ekrani za Mac Pro za koje se govori da će biti lansirani sljedeće godine sadrže neki od LG-jevih vrhunskih panela unutar Appleovog spremnika.

Nemojte očekivati da će Appleovi grafički akceleratori biti čarobni: Tim Cook vjerojatno neće tražiti od svojih inženjera da nadmaše Sony, Nintendo pa čak ni Microsoft kada su u pitanju igrice. Međutim, svi bismo radije kupili snažan i suvremen hardver koji bi nam omogućio neke uzbudljive stvari, a ne samo gledanje televizije, ili pak preuzeli igrice koje je zabavno igrati čak i s minijaturnim daljinskim upravljačem. Možda želite igrati ozbiljnije igre, ali niste zagriženi gamer, pa je u tom slučaju nepotrebno da kupujete čitavu konzolu. Već postoje zanimljivi nazivi Apple TV-a, ali kada bi Apple bolje pratio opisane potrebe, možda bi njihov razvojni tim mogao stvoriti jedinstvene igre isključivo za Apple TV.

Ako je izjava Imagine Technologiesa točna, to bi imalo stvaran utjecaj na tri od ukupno četiri uređaja: iPhone, maloprije spomenuti Apple TV, te iPad, koji bi vrlo lako mogao postati računalo budućnosti. U svakom slučaju, linija tableta (koji trenutno služe prvenstveno za zabavu) te linija MacBookova u budućnosti bi se lako mogla sjediniti u jedan proizvod. Čipovi koji se stavljaju u iPad i iPhone ubuduće bi vrlo lako mogli funkcionirati poput integriranih grafičkih akceleratora u Macovima niže razine, a isto možda vrijedi čak i za 15” MacBook Pro.

06

Kada se radi o razvoju weba i softvera, potpuno je razumljivo da su samo mobiteli prisutni tijekom prve razvojne faze, a proizvod se potom razvija za računalne verzije internetskih stranica te onda predstavlja široj publici. Takve su težnje prisutne i kod razvoja hardvera, a situacija se neće promijeniti sve dok mobiteli, računala i notebookovi ne budu izjednačeni. Microsoft je već stvorio takav uređaj, a sada je i Samsung objavio nešto slično. Pitanje je kada ćemo vidjeti takav uređaj iz Applea? Ako će se ova linija proizvoda nastaviti razvijati u dobrom smjeru, nema sumnje da je Apple donio pametnu odluku kada je izabrao sam proizvoditi GPU-e.

Izvori: The Verge, Apple Insider, 9to5mac

Apple Inc. (AAPL)

Jesi li pročitala/o ovo?

Razvoj Apple Watch-a ide po rasporedu, i očekujemo da ćemo početi s prodajom u travnju. Moja očekivanja su visoka. Koristim ga svaki dan i obožavam ga i ne mogu živjeti bez njega.- Tim Cook

Tijekom današnjeg konferencijskog poziva u vezi prvog fiskalnog kvartala u 2015. godini, Apple-ov CEO Tim Cook je podijelio par novih detalja glede mogućeg datuma izlaska Apple Watch-a.